čtvrtek 21. ledna 2016

Látkování - protože zdraví dítěte je víc než mé pohodlí

   Během těhotenství jsem nejednou uvažovala o tom, že budeme používat látkové plenky. Už ani nevím, jak jsem na to došla, ale zkrátka se mi to líbilo nejen jako varianta jak ekologická, ale především ekonomická v porovnání s jednorázovkama.


   Přišel porod a starost o mé úplně první miminko. Jako každá správná novopečená maminka jsem 
z toho byla trochu paf a byla jsem nesmírně ráda za jednorázovky. Používali jsme Bella Happy a když jsem je poprvé rozbalila, byla jsem nadmíru spokojená - nebylo to to smradlavé igelitové cosi, co jsem si pod pojmem jednorázovky představovala. Naopak - pěkné neparfémované plenečky se zvířátkama, které pěkně seděly.

  První dva týdny doma jsme používali pouze jednorázovky. Měli jsme sice látkové plenky Bamboolik (SIO systém) po malé neteřince, ale náš drobek do nich byl ještě malinký a kupovat spešl novorozenecké látkovky mi přišlo nesmyslné. Samozřejmě se nabízelo látkování klasickýma čtvercema - ale co si budeme namlouvat, na to jsem zkrátka byla příliš líná.... 

  Jednorázovky byly tak neuvěřitelně pohodlné a přitom vypadali tak zdravotně nezávadně, že jsem měla obavy, že se mi látkovat ani chtít nebude. Že je to takhle prostě pohodička, manžel navíc kupoval jednorázovky z firemních benefitů, takže ani cena mě netížila a přemýšlela jsem, zda se mi vůbec chce přidělávat si práci.

  Hned jak malý dorostl do pleneček, zkusili jsme přes den látkovat. Začátky jsou vždy těžké a než jsem si vytvořila systém, bylo přebalování dosti časově náročné. Vánoční svátky jsme prostě celé "jednorázovali", já měla hlavu v pejru a byla jsem ráda, že jsem ráda. Postupně se to ale přehouplo a my přes den prakticky jen látkovali. Měli jsme dvoje svrchní kalhotky a nehoda často končila až na nich, takže se musely neustále přepírat a často tak nebyly ani jedny suché, takže jsme skončili zase na jednorázech. Na noc jsem stále dávala "instantní" pleny jakožto pohodlnou variantu, kterou nemusím máchat a nic s ní v noci dělat. 

  Dokoupili jsme ještě dvoje svrchňáčky a pár vnitřních plen (s těmi jsem také ne vždy vystačila), aby mohlo být látkování přes den nepřerušené. Když už jsem měla svrchňáčky podle vlastního vkusu, přiznám se, že jsem látkování propadla a začalo mě bavit. 


  V noci jednou kojíme a přebalujeme, takže i přes noc bychom mohli látkovat, ale nechtělo se mi experimentovat, když s náma v ložnici spí i pracující tatínek. 

  Co mě ale opravdu nakoplo, byla zkušenost před dvěma dny - kulíšek roste a my koupili balení jednorázovek velikosti 3. Když jsem je ale otevřela, nevěřila jsem vlastním očím: nejen, že byly plenky ošklivé jak noc, ale uvnitř na mě čekala vrstva napuštěná tím smradlavým gelovým absorbérem. Takové chemie aby se člověk skoro bál dotknout. Chápu, že čím je dítě větší, tím víc toho vytvoří a plenky mého oblíbeného "designu" by to už asi neudržely. I přesto - naštvaně jsem začala hledat informace o jednorázových plenkách. A to jsem se podivila, když jsem se dočetla například toto:




....potenciálním zdrojem rizika je samotný gelový absorbér. V dostupných zdrojích se uvádí, že kontakt polyakrylátu sodného s kůží může vyvolat podráždění, mokvání, horečku. V r. 1985 se přestal používat při výrobě tamponů jakožto zdroj toxického stafylokokového šoku, pozření 5 g této látky může dítě i zabít.... V r. 2000 proběhla v Anglii odborná analýza 5 nejznámějších typů jednorázových plenek, v každém z nich bylo objeveno stopové množství tributyl cínu, toxické organokovové chemikálii, která působí škodlivě na nervový a hormonální systém. Množství bylo sice malé a možná i tato chemikálie v takovém minimálním množství není škodlivá, ale jestliže má dítko na sobě plenku 24 hodin po 2 roky, je vystaveno působení této látky nakonec déle než povoluje limit WHO (Světová zdravotnická organizace)....


(zdroj: http://www.branakdetem.cz/clanek/slozeni-jednorazovych-plen-61)

  Vážně chci něco takového dítěti dávat na zadeček? Ne, to jsem věděla ještě než jsem vůbec začala nějaké informace hledat. Články mě jenom utvrdily v tom, co jsem již věděla - trochu víc práce pro mě není nic v porovnání s tím, že chráním zdraví svého dítěte, i kdyby byly informace o škodlivosti látek obsažených v plenkách přehnané. Není to ale jen jednorázová plenková chemie, která je na celém tomto systému špatně. U malých kloučků vede ke snížení plodnosti, u holčiček k většímu riziku močových cest. Informací je spousty, a to i odborných, nejen na "populárních" stránkách pro maminky. Stačí jen použít Google.  Další moc pěkný článek srovnávající výhody a nevýhody různých druhů plen a především jejich zdravotní rizika je například zde.







   Výsledek? Kus rodičovského příspěvku padl na nákup a dnes k nám jede kurýr s několika nočníma plenkama, pár AIO plenkama (abychom mohli pohodlně látkovat i při návštěvě u paní doktorky) a já budu mít radost, když Jíňovi na zadek ten zelený sajrajt už nikdy nedám <3 Teď už jen naučit tatínka, aby se látkování nebál, protože mu to jde skvěle ;-).


Žádné komentáře:

Okomentovat